reklama

Keď okrádame deti

Čoraz častejšie mám pocit, že na nich prestáva záležať. Alebo že na nich záleží inak. Deti, bytosti tak otvorené poznávaniu, dostávajú miesto neho na striebornej tácke často omrvinky z koláča blahoslavenej Komercie. A vlastne keď sa deťom žiada, môžu si z neho odkrojiť aj celý kusisko. Veď tí, čo ho upiekli, sa už do sýta napchali. A upiekli ho pre ne. Nie je to koláč hocijaký, dokonca ani lacný. Tentoraz ho ponúkajú v Detskom múzeu SNM v Bratislave. Na výstave Hravé bývanie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Málokedy ma ešte dokáže u nás niečo tak rozosmutniť ako táto výstava. Hoci to neznamená, že som rezignovala. Práve naopak.

Už dlhšie premýšľam nad tým, prečo práve deti na Slovensku, musia platiť štátu za niečo, čo od neho majú vo vyspelých krajinách zadarmo. Za poznávanie/poznanie, či skôr za rozvíjanie schopností poznávať a lásky k poznaniu. (Vidí sa vám priveľmi silné slovné spojenie lásky s poznávaním? Niekedy sa ho už bojím vysloviť, aby ma niekto neobvinil z fráz a prázdnych rečí).

Žeby to bolo tým, že u nás často ani tak o to poznávanie nejde?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výstava Hravé bývanie bola prvá a posledná, ktorú som v tomto „detskom" múzeu navštívila. Akoby jej tvorcom chýbal dotyk so spomienkami na dušu dieťaťa. Lacné „dekorácie" bez čo i len štipky tvorivej invencie od autorov (ich mená som sa na stránke SNM nedozvedela, text k výstave plný fráz ich nespomína, no isto práve on je tým najväčším prínosom tejto výstavy).

Úboho pozliepané sektory nábytku z Ikey, na míle vzdialené akejkoľvek mojej predstave o hravosti. Napadlo mi, že to sa mohli deti radšej pohrať v detskej izbe ktoréhokoľvek z nich. Isto by to bolo väčšie dobrodružstvo. „Hravé bývanie" - toľko možností skrytých v týchto slovách. Len by to asi nebolo také jednoduché a výhodné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaplatila Ikea múzeu za túto reklamu, alebo za ňu platia deti svojim vstupným 3EUR už od jedného roku dieťaťa?

Premýšľam o forme hravosti, ktorú tam prežije dieťa vo veku 1,5 roka. Alebo hoc aj tie staršie. Nič mi nenapadá. O poznávaní už nehovorím vôbec.

A rodina s deťmi si to všetko po zhliadnutí výstavy ľahko spočíta. Výsledok je len jeden: v Ikea bude nábytku a doplnkov oveľa, oveľa viac a ešte bude aj na obed. A zahrať sa tam dá poprípade bezúplatne v detskom kútiku. Len neviem, či práve toto je aj cieľom Detského múzea SNM v Bratislave.

Je smutné, že vieme aj takto okrádať naše deti. A nemyslím tým len tie peniaze.

Zuzana Konopásková

Zuzana Konopásková

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Som človek, ktorý miluje, vychutnáva a ctí život. A pretože je mi blízka hravosť, začala som písať pre deti. Cez slová sa vraciam na miesta, ktoré som mala rada a spolu s detskými hrdinami zažívam tie najneuveriteľnejšie dobrodružstvá. Zoznam autorových rubrík:  PoéziaKultúraHaikuSpoločnosťSpomienkyOprášené knihyMoje radostiMoje otázkyMoje impresieSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu